Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 9 juli 2013

Torsk. Brynt smör. Rödbetor.

Idag när vi satt ute och åt frukost så sa min mamma: "ikväll är jag inte sugen på kött". De som känner min mamma vet att hon måste äta kött och potatis varje dag. Så ikväll blev det fisk. Grillen fick vila. Pappa fick köra till den bästa gårdsbutiken (viby potatis) för att köpa potatis och ett knippe rödbetor och sen till äspet rökeri för att köpa fisk. Det blev inget rökt utan de hade även färsk torsk.

Så enkelt och så gott!! Det var många hmm... och mmm... under den måltiden. Enligt pappa var det den godaste fiskrätten han ätit. Jag är ju lite blygsam när jag själv stått bakom spisen. Men det var verkligen jättegott. Torsken lyckades jag steka perfekt så den skivade sig. Smöret brynte jag så jag fick fram en såå god nötig smak. Rödbetorna koktes så det fanns en liten kärna. Och färskpotatis är ju färskpotatis så här års. Lite dill och sallad från mammas trädgård toppade det hela. Ja, och självklart vitt vin i glasen. Sommar, semester och vi satt ute och åt hela skapelsen (annars har vi ett underbart uterum som vi gärna kryper in i).


  • Koka färskpotatis.
  • Koka rödbetorna. Spola dem i kallt vatten och gnid av skalet. Skär i kvartar.
  • Bryn smöret i en kastrull på låg värme tills det är gyllenbrunt.
  • Stek torsken i smör på medelvärme. Krydda med salt och peppar. Stek någon minut på varje sida beroende på storlek. Kör på känsla:





10 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, så gott! Speciellt när man lagar färsk fisk!
Ha en toppen dag!
Kramar!
//Lana

Sara på Vardag.nu sa...

Så enkla och geniala smaker! Man bara måste älska sådan mat :) Och så smakar ju all mat mycket bättre utomhus... Då kan man äta denniskorv och det smakar ändå himmelskt. Visst är det konstigt :) Detta blir ju som sjunde himlen då!

karin - trattoria sa...

Det här är något av det bästa jag vet, så enkelt och så förbaskat gott. Är uppvuxen på torsk (så blir det med en fiskarpappa...) och vi åt den alltid stekt, eller kokt, inga krusiduller haha :)

Ann-Christin A sa...

Förstår att ni njuter av både god mat och sällskapet av varandra i er lilla
stuga. Ha det så gott!!

Mårtenssons kök sa...

Men alltså, det finns inte mycket som slår en middag som denna! Kan bara stavas på ett sätt: UNDERBART!

Remsan sa...

Gott gott gott! Helt enkelt.
Ni verkar ha det bara bra på er semester. Riktigt mys med familjen precis som det ska vara.

Matarkivet sa...

Fisken ser helt perfekt ut! Och brynt smör... mums! Ta åt dig av berömmet!!

Ha det fortsatt underbart i Skåne! kram

Systeryster och jag .... sa...

Fisk är gott ... sommarlätt mat
slltid lika kul att kika in på din blogg

Malin`s Diner sa...

Men så galet gott det ser ut och låter, mums!

Härligt att ni haft det skönt i stugan och hoppas kommande vecka blir minst lika bra.

Kram kram

Anonym sa...

Så ni har också hängt i Åhus, vad kul! För mig är det sommarfavoriten framför alla. Förutom några USA-somrar har jag varit där varje år sen jag föddes. I år upptäckte vi de rökta räkorna från rökeriet i Äspet, supergoda, särskilt med deras aioli till!